Naailes

dav

Ben je beginner of gevorderd, heb je net een naaimachine gekregen of heb je al ervaring maar loop je vast? Kom op naailes bij Handwerkstudio Leiden! Ik leer je alles over werken met de naaimachine, van inrijgen en afstellen tot de juiste naaldkeuze.

Handwerkstudio Leiden

Tijdens de beginnerscursus leer je alles over werken met de naaimachine: inrijgen, afstellen, naald- en draadkeuze, stikken, doorstikken, zigzaggen en zomen, een knoopsgat naaien en een rits inzetten. Daarna pas je deze technieken toe in de praktijk door middel van drie projecten: een speldenkussen, een omkeerbare tote bag en een toilettas met rits en voering. Daarbij maak je kennis met het lezen van simpele naaipatronen en leer je de stof juist vouwen (met de weefkanten op elkaar) en aftekenen met naadtoeslag. Na de basiscursus ben je vertrouwd met de naaimachine en kun je thuis verder, of meedoen met de gemiddelde cursus. 

Vanaf 2021 geven we ook een intensieve beginnerscursus, waarin je hetzelfde beginnersprogramma volgt in 3 ochtenden van 3,5 uur les.

Na de beginnerscursus kun je verder met de gemiddelde cursus. Je kunt ook instromen naar de gemiddelde cursus als je al ervaring hebt op de naaimachine. Tijdens deze cursus maak je een T-shirt en een keuzeproject zodat je naaipatronen leert lezen, een mouw leert inzetten en zomen leert naaien. Daarbij maak je gebruik van rekbare stoffen en bijbehorende technieken, zoals naaien met een tweelingnaald en een op de biais geknipte halsbies maken.

Ook gevorderden kunnen naailes volgen bij mij – je draagt dan je eigen project aan in overleg, zoals een colbertje of broek. Samen bespreken we dan welke technieken je wilt leren tijdens de cursus. Contacteer mij dus per email als je een gevorderde naaier bent.


Stuur een email naar handwerkstudioleiden@gmail.com om je aan te melden voor de cursus.

Naaicursus (6 weken)

  • Maandagavond Beginners (19:30 – 21:30) – 11 januari t/m 22 februari 2021 (geen les 18 jan) VOL!
  • Dinsdagavond Gemiddeld (19:30 – 21:30) – 12 januari t/m 16 februari 2021 VOL!
  • Woensdagmiddag Gevorderd (14:00 – 16:00) – 13 januari t/m 17 februari 2021 VOL!
  • Woensdagavond Gevorderd(19:30 – 21:30) – 13 januari t/m 17 februari 2021 VOL!
  • Donderdagochtend Gevorderd(10:00 – 12:00) – 14 januari t/m 25 februari 2021 (geen les 18 feb) VOL!
  • Donderdagavond Gevorderd(19:30 – 21:30) – 14 januari t/m 18 februari 2021 VOL!
  • Zondagochtend Gevorderd(10:30 – 12:30) – 10 januari t/m 14 februari 2021 VOL!

Er is een inhaalles 1 week na de laatste les. Bekijk ook de Agenda met alle cursussen.

Intensieve cursus (3 weken)

  • Vrijdagochtend Beginners Intensief (09:30 – 13:00) – 22 jan, 5 en 19 feb 2021
  • Zaterdagochtend Beginners Intensief (09:30 – 13:00) – 23 jan, 6 en 20 feb 2021

Er is geen inhaalmogelijkheid bij de intensieve cursus. Bij ziekte of andere onverwachte omstandigheden, stuur mij een mailtje op handwerkstudioleiden@gmail.com!

Schrijf je hier in voor de wachtlijst!

De wachtlijst is op dit moment (nov 2020) erg lang. Het kan dus een paar maanden duren voor we een plekje voor je hebben!


Locatie: Handwerkstudio Leiden, Langegracht 72 Leiden (adres & route)
Duur gewone cursus: 6 weken x 2 uur les.
Duur intensieve cursus: 3 weken (om de week) x 3,5 uur les.
Kosten: € 140,- per persoon per cursus.
Inschrijven: stuur een mailtje naar handwerkstudioleiden@gmail.com.

  • Corona-informatie: de werkplekken bij Handwerkstudio Leiden zijn allemaal op tenminste 1,5 meter afstand van elkaar ingedeeld, gemarkeerd met gele lijnen. Iedereen heeft een eigen werktafel, kniptafel en bakje met schoonmaakspray, keukenpapier en desinfectiegel. We vragen je om buiten je werkplek een mondkapje te dragen, bijv. naar het toilet, de strijkplank of het keukentje. Dit is conform de RIVM-regels voor hogescholen, waar wij als naaischool onder vallen.
  • De cursus is bedoeld vanaf 18 jaar. Voor kindernaailes kun je terecht bij Thomelijn in de wijk Roomburg.
  • Het cursusgeld is inclusief 21% BTW en koffie / thee / koek. Je mag je eigen naaimachine meenemen of een op de Studio gebruiken.
  • Fournituren en stoffen schaf je zelf aan – hiervoor krijg je bij inschrijving een materiaallijst toegestuurd.
  • Mis je een les door ziekte, werk of een andere reden? Je kunt 1 gemiste les inhalen tijden de inhaalles 1 week na het einde van de cursus. Meer gemiste lessen zijn voor eigen rekening. Let erop dat dit niet geldt voor de intensieve cursus vanwege de korte duur – je kunt bij uitval een mailtje sturen naar de cursusleider voor een passende oplossing.
  • Meer informatie & FAQ

ALIEKE
Beginners & gemiddeld

ELZEMIEKE
Beginners & gemiddeld

MARDIE
Gevorderd