Naailes


Ben je beginner of gevorderd, heb je net een naaimachine gekregen of heb je al ervaring maar loop je vast? Kom op naailes bij Handwerkstudio Leiden! Ik leer je alles over werken met de naaimachine, van inrijgen en afstellen tot de juiste naaldkeuze.

Handwerkstudio Leiden

September 2022

  • Ma (10:00 – 12:00) – 29 aug t/m 10 okt, inhaalles 17 okt (geen les 3 okt) vol!
  • Ma (14:00 – 16:00) – 29 aug t/m 10 okt, inhaalles 17 okt (geen les 3 okt)
  • Di (19:30 – 21:30) – 30 aug t/m 4 okt, inhaalles 11 oktober vol!
  • Wo (10:00 – 12:00) – 31 aug t/m 5 okt, inhaalles 12 okt vol!
  • Wo (19:30 – 21:30) – 31 aug t/m 5 okt, inhaalles 12 okt vol!
  • Do (19:30 – 21:30) – 1 sept t/m 6 okt, inhaalles 13 okt vol!
  • Vr (10:00 – 12:00) – 2 sept t/m 7 okt, inhaalles 14 okt

Wegens grote belangstelling voor de naaicursussen werken we met een wachtlijst. De wachtlijst is op dit moment erg lang door de lockdowns van 2021. (75+). Het kan dus een paar maanden duren voor ik weer plek voor je heb.

Schrijf je daar dus voor in als je gemailed wilt worden met de eerstvolgende vrije plek, of schrijf je in voor de nieuwsbrief.


Cursussen

Tijdens de beginnerscursus leer je alles over werken met de naaimachine: inrijgen, afstellen, naald- en draadkeuze, stikken, doorstikken, zigzaggen en zomen, een knoopsgat naaien en een rits inzetten. Daarna pas je deze technieken toe in de praktijk door middel van drie projecten: een speldenkussen, een omkeerbare tote bag en een toilettas met rits en voering. Daarbij maak je kennis met het lezen van simpele naaipatronen en leer je de stof juist vouwen (met de weefkanten op elkaar) en aftekenen met naadtoeslag. Na de basiscursus ben je vertrouwd met de naaimachine en kun je thuis verder, of meedoen met de gemiddelde cursus. 

Na de beginnerscursus kun je verder met de gemiddelde cursus. Je kunt ook instromen naar de gemiddelde cursus als je al ervaring hebt op de naaimachine. Tijdens deze cursus maak je je eigen kledingstuk zodat je naaipatronen leert lezen, een mouw leert inzetten en zomen leert naaien. Daarbij maak je gebruik van rekbare stoffen en bijbehorende technieken, zoals naaien met een tweelingnaald en een op de biais geknipte halsbies maken. Je kunt kiezen uit een aantal verschillende basics zoals een broek, trui, vest, T-shirt etc. Er zijn ook patronen voor babykleding!

Ook gevorderden kunnen naailes volgen bij mij – je draagt dan je eigen project aan in overleg, zoals een colbertje of broek. Samen bespreken we dan welke technieken je wilt leren tijdens de cursus. Contacteer mij dus per email als je een gevorderde naaier bent.

Informatie

Locatie: Handwerkstudio Leiden, Langegracht 72 Leiden (adres & route)
Duur gewone cursus: 6 weken x 2 uur les.
Kosten: € 140,- (incl. koffie/thee/koek, gebruik naaimachines)
Inschrijven: stuur een mailtje naar handwerkstudioleiden@gmail.com.

  • Voor 18 jaar en ouder (kindernaailessen zijn te volgen via Thomelijn of Atelier Kleurstof)
  • Je mag je eigen naaimachine meenemen of een van de vijf machines op de studio gebruiken.
  • Het cursusgeld is inclusief 21% BTW en koffie / thee / koek.
  • Je schaft zelf de fournituren en stoffen voor de cursus aan volgens de materiaallijst die je bij inschrijving ontvangt.
  • Mis je een les door ziekte, werk of een andere reden? Je kunt 1 gemiste les inhalen tijden de inhaalles 1 week na het einde van de cursus. Meer gemiste lessen zijn voor eigen rekening. Let erop dat dit niet geldt voor de intensieve cursus vanwege de korte duur – je kunt bij onverhoopte uitval een mailtje sturen naar de cursusleider voor een passende oplossing.
  • Corona-informatie: we houden ons aan de RIVM-maatregelen die op dat moment gelden voor kunst- & cultuurbeoefening.
  • Meer informatie & FAQ

Cursusleiders

ALIEKE
Beginners & gemiddeld

ELZEMIEKE
Beginners & gemiddeld

MARDIE
Gevorderd